Intervjuade personer:

Maria EkmanVP Head of Sustainability  Coor Group

Medlemsintervju med Coor

Coor har ett brett erbjudande inom Facility Management (FM) i Norden och levererar allt från lösningar inom administration, logistik, drift av personalmatsalar, kaffe, konferenslösningar och lokalvård till fastighetsdrift, tekniska säkerhetslösningar, energioptimering och lokaloptimering. Totalt handlar det om ett hundratal tjänster som kan levereras både som enstaka tjänster, kombinerade tjänster eller integrerade tjänster (IFM).  

  • Hur bidrar Coor till en hållbar utveckling?  

Coor bidrar till hållbar utveckling på många sätt. Hållbarhet är centralt i vårt tjänsteutbud. Tittar man på den sociala aspekten av hållbarhet så hjälper vi kunden att skapa goda förutsättningar för att personalen ska må bra. Det kan vara allt från att erbjuda näringsrik mat till att medarbetarna har en god miljö att arbeta i. Vad gäller klimat har vi både direkta tjänster mot kundens klimatarbete, som rådgivning inom energioptimering och effektivisering, men vi arbetar också för att minska kundens klimatavtryck i de produkter och tjänster som de väljer att köpa in. Självklart arbetar vi också aktivt med att säkerställa vår egen leverans också, de material vi väljer och de metoder vi använder. 

Eftersom vi ofta levererar fler tjänster till våra kunder har vi möjlighet att jobba med synergier mellan dessa områden som kan leda till både en bättre upplevelse för kunden och miljömässiga vinster i form av effektivt utnyttjande av resurser. I och med att vi är verksamma i så många olika branscher kan vi också vara med och överföra hållbara lösningar från en bransch till en annan. 

  • Vad är du mest stolt över i ert hållbarhetsarbete? 

Jag är stolt över att vi som bransch tillsammans har tagit stora steg framåt. Vår bransch har jobbat många år med hållbarhetsfrågorna, även fast trycket utifrån och från kunder tidigare varit varierat. Men nu märker vi att kunderna uppmärksammar hållbarhetsaspekten mer och mer. Utvecklingen de senaste åren vad gäller kunders intresse för exempelvis ytoptimering av kontor eller nudging i restaurangutbudet med mer klimatsmarta val har gått väldigt fort. Coor har också ett högt fokus på innovation och hållbarhet, ett arbete där vi kontinuerligt identifierar, utvecklar och lanserar innovativa tjänster och lösningar som har ett hållbart värde för våra kunder, oss själva och för samhället i stort. En viktig komponent i detta är våra samarbeten med nya innovativa bolag och nyligen vann vi tillsammans med en av våra samarbetspartners ett innovationspris där lösningen adresserar stora miljöproblem så som vattenförbrukning, energieffektivitet och mikroplaster. Den sortens arbete och samarbete gör mig stolt – när vi fokuserar på olösta problem och gemensamt utvecklar lösningar på dessa. 

  • Hur gynnas du och organisationen av medlemskapet i NMC generellt? 

Dels är NMC en bra kunskapsbank. Utbytet med andra medlemsföretag samt seminarium och webinarium på relevanta teman bygger kompetens hos oss. Störst nytta för oss är möjligheten att finna nätverk och samarbeten och även om inte alla samarbeten blir konkreta projekt så gynnas vi av att kunna diskutera ämnen och bredda perspektiven i hållbarhetsfrågor. NMC är en bra plattform för diskussioner och potentiella samarbeten då finns mycket kompetens och många bra kontakter samlade. 

  • Har medlemskapet lett till något konkret (ex. nya beslut, nytt projekt, bättre kunskap inom ett kritiskt område, samarbeten)? 

Ja absolut, vi får ständigt konkret kunskap på aktuella ämnen. NMC drivs av vad vi som medlemmar efterfrågar och därför blir ämnena av direkta relevans för många av oss. Något vi på Coor nyttjat är mentorskapet genom NMC, det har gett oss som deltagit möjligheten att kunna djupdyka i frågeställningar och utveckla verktygslådan att lösa utmaningarna. Det har handlat om sakfrågor kring t.ex. rapportering men också ledarskapsutveckling. NMC har gett oss många nya kontakter och genom dessa får vi utifrån-perspektiv på frågor där vi kört fast och idéer på hur andra löst komplexa problem. 

  • Vad ser du möjliggör eller försvårar för en skyndsam omställning till ett hållbart näringsliv? 

Framförallt tänker jag att hållbarhet har medvind nu – det finns en vilja och ett engagemang som ökat exponentiellt. Drar vi nytta av det har vi möjlighet att komma väldigt långt.  Om vi ska titta på vad som utmanar en skyndsam omställning till ett hållbart näringsliv så ser jag att vi måste öka transparensen och dela med oss ännu mer av de lösningar vi utvecklar. Vi behöver också vara transparenta med vad vi inte har lösningar på och samarbeta för att hitta lösningarna. Ingen kan lösa hållbarhetsutmaningarna själva, och vi ser att samarbeten ökar. NMC är ett gott exempel på möjliggörare av den typen av samarbeten. Jag är optimistisk!