Enligt statistik från NetClean använder 1 av 1000 personer sin arbetsdator för att titta på bilder och filmer som visar sexuella övergrepp på barn. Hälften av dem som tittar på övergrepp begår också egna övergrepp på barn. 80% av de som begår övergrepp på barn gör det på barn i deras direkta närhet.

Spridning av övergreppsmaterial är något som konstant ökar, det har vuxit till en massmarknad med Internet som distributionskanal och omsättning i mångmiljonbelopp. Det kan röra sig om filmer, foton eller fotomontage. (Källa: NetClean)

Telia Company och CGI är två företag som arbetar aktivt med frågan internt för sina anställda, men de har också den externa rollen i form av leverantör av betaltjänster (CGI) och av näten (Telia) där de också ser till att det ska vara fritt från övergreppsmaterial.

Vid rundabordsmötet i Stockholm den 15 mars 2017 berättade Marie Trogstam, hållbarhetschef för Telia i Sverige, och Elin Swedlund, hållbarhetsspecialist på CGI Sverige, om hur deras respektive företag gör för att upptäcka och motverka barnövergrepp som sker online av anställda på arbetsplatsen. De gav också rekommendationer till andra företag som vill ta sitt ansvar.

Se våra intervjuer nedan:


Intervju med Marie Trogstam, Telia Company i Sverige


Intervju med Elin Swedlund, CGI Sverige