Intervjuade personer:

Ola Trulsson, Miljöcontroller på AB Tetra Pak (Sverige)

Martin Carlsson, Corporate Environment Impact Manager

Magnus Lundberg, Miljöchef för flera av Tetra Pak bolagen i Lund

Medlemsintervju med TetraPak

Tetra Pak förser sina kunder med process- och förpackningslösningar inom ett brett spektrum av produkter från glass och ost till frukt, grönsaker och djurmat i hela världen. De utformar kompletta system för beredning, förpackning och distribution med målet att optimera resursanvändningen. Deras beredningssystem är utformade för en skonsam produkthantering och en låg förbrukning av råmaterial och energi under tillverkning och efterföljande distribution.  

  • Hur bidrar Tetra Pak till en hållbar utveckling?  

Tetra Pak bidrar globalt till en hållbar utveckling genom fyra fokusområden: 

  1. Klimat – klimatneutralitet i Tetra Paks verksamhet till 2030 och klimatneutralitet i hela värdekedjan 2050. 
  2. Cirkulär ekonomi och återvinning – 70% återvinning av Tetra Paks förpackningar inom EU till 2025 och 90% återvinning av förpackningarna till 2030 inom EU. 10% återvunna polymerer i förpackningarna på den europeiska marknaden till 2025. 
  3. Biologisk mångfald och skogsbruk – fortsätta använda 100% FSC-märkt kartong och använda 20% återvunna eller förnybara polymerer (växtbaserade plaster) globalt till 2025. 
  4. Vatten – 50% lägre vattenanvändning i de bästa linjerna till 2030 jämfört med 2019. 

Martin Carlsson, global miljöchef på Tetra Pak, berättar att det är en stor utmaning att nå klimatneutralitet i både den egna verksamheten till 2030 och i hela värdekedjan till 2050, “Det är inte så långt kvar till 2030 och vi behöver göra omställningen tillsammans med många andra för att vi ska nå målen” 

Ola Trulsson, Miljöcontroller på AB Tetra Pak, har ansvar för att driva och följa upp miljöarbetet nationellt i Sverige. Han berättar att på Tetra Paks site i Lund används nästintill 100% förnybar energi och bränslen. “Vi använder vindkraft, solenergi och biogas i Lund och i stort sett alla våra verksamheter i Sverige får sin el från vindkraft”. 

För att nå målen kring cirkulär ekonomi och återvinning har Tetra Pak bland annat ingått partnerskap med the Ellen MacArthur Foundation och med flera olika återvinningsföretag i olika länder. “För att kunna återinföra material till våra förpackningar krävs det att ingående material når de högt ställda kraven för livsmedelssäkerhet”, berättar Martin Carlsson. 

För att nå målet om förnybara polymerer behöver materialet också vara hållbart producerat. Martin Carlsson berättar att de jobbar mycket med att säkerställa att samtliga råvarorna är hållbart producerade och för växtbaserad plast används sockerrör som råvara. Dessa sockerrör tillverkas och certifieras i enlighet med strikta hållbarhetskrav som bland annat säkerställer att sockerrörsodlingarna inte konkurrerar ut odling av andra livsmedelsprodukter.  

  • Vad är du mest stolta över i ert hållbarhetsarbete? 

“Ur ett globalt perspektiv är vi framför allt stolta över vårt klimatarbete. Vi hade satt som mål att ha samma utsläppsnivå för hela värdekedjan år 2020 jämfört med 2010 oavsett tillväxt och vi har lyckats nå 19% lägre utsläpp jämfört med 2010! För våra egna verksamheter har utsläppen minskat med hela 70% under samma period” berättar Martin Carlsson.  

Något annat de är stolta över är att de har högsta betyg i klimatrapporteringen i CDP (Carbon Disclosure Project), nämligen A på “Climate” och A på “Forestry”. “Det är inte många som har högsta rankning och det är tack vare att fokus på dessa båda områden som mäts av CDP genomsyrar mycket av vårt arbete på företaget” säger Martin Carlsson.  

Ola Trulsson lyfter också att de är stolta över satsningen som länge gjorts på medarbetarna. “Vi har bland annat företagshälsovård nationellt med friskvårdspersonal och ergonomipersonal internt, vi har tillgång till juridisk hjälp för privata angelägenheter och i Lund har vi boulebana, utegym, egen sporthall och en egen restaurang där frukost, lunch och middag serveras. Dessa saker uppskattas mycket av medarbetarna”   

  • Hur gynnas du och organisationen av medlemskapet i NMC generellt? 

Magnus Lundberg, Miljöchef på flera av bolagen i Lund, har varit allra mest aktiv i nätverket. Han berättar att nyttan med medlemskapet är att man får möjlighet att vara med och nätverka, få reda på vad andra verksamheter jobbar med och träffa andra med liknande roller.  

“Det blir härliga möten och alla är måna om att det ska bli ett givande och tagande. Man får en förståelse för hur andra jobbar med hållbarhetsfrågor och vilka utmaningar de har. När eventen är slut kan man sedan kontakta varandra för att diskutera vidare och skapa samarbeten” berättar Magnus Lundberg. Vidare berättar Magnus: “Mötena är också kompetenshöjande. Jag har lärt mg en hel del och jag uppskattar att det finns möjlighet att ställa frågor till talare och deltagare så att man kan få svar på sådant man klurat på ett tag” 

  • Har medlemskapet lett till något konkret (ex. nya beslut, nytt projekt, bättre kunskap inom ett kritiskt område, samarbeten)? 

Magnus Lundberg berättar att flera samarbeten har uppstått tack vare medlemsskapet i NMC. “Till exempel har vi skapat nätverk i region syd med organisationer inom samma bransch och med leverantörer för att diskutera och få en samsyn kring miljöriskbedömningar. Riskbedömningar var ett tema på ett NMC-event och olika organisationer berättade hur de jobbar med frågan och några tyckte att vårt sätt att arbete på var intressant så de hörde av sig”  

Andra samarbeten har kretsat kring spillskydd, spillskyddsutrustning och märkning av avfallskärl eller om hantering av restprodukter. Samarbeten har uppstått i samband med ett NMC-event eller genom att man använt nätverket för att höra hur andra jobbar med liknande frågor. “Även om vi själva hade kommit långt i arbetet med några av områdena har våra lösningar alltid blivit bättre genom dessa samarbeten” berättar Magnus Lundberg. 

  • Vad ser du möjliggör eller försvårar för en skyndsam omställning till ett hållbart näringsliv? 

Ola Trulsson berättar att lagstiftningen både möjliggör och försvårar för omställningen. “EU direktivet på single-use plastics påverkade Tetra Paks verksamhet direkt och i juli 2019 var vi det första kartongförpackningsföretaget i Europa att lansera sugrör av papper och vi utökar kontinuerligt vårt utbud av sugrör för att möta våra kunders behov av hållbara förpackningslösningar.” Vidare berättar Ola: “ett exempel på hur lagstiftningen försvårat omställningen till ett hållbart näringsliv är tillståndsprocesserna som är väldigt komplexa. Nu pågår dock utredningar om hur man kan ge hållbara omställning en genväg i tillståndsfrågan” 

Magnus Lundberg ser de kontinuerliga uppdateringarna av kandidatlistan som en drivkraft, “då behöver man vara på tårna hela tiden men det krävs samtidigt mycket resurser för att hela tiden säkerställa att företaget lever upp till kemikalielagstiftningen”. 

En annan drivkraft som alla tre ser är att hållbarhet nu ofta är integrerat i företagens strategier, vilket de ser som en överlevnadsfråga för företagen. “Det kommer ytterst troligen från konsumenttrycket” säger Ola Trulsson.